Tänään on varmasti kaikki menny niin pieleen, kun vaan voi mennä. Dieetistä olen tosin pitänyt huolta. Mitä enemmän ajattelen  terveyskeskuskäyntiäni niin sitä enemmän minua vittuttaa. Eräskin lause jäi mieleeni hoitaja sanoi: "Hoidan yleensä ihmisiä joiden painoindeksi on enintään xx ja sinulla on tuo painoindeksi noin paljon" Pitäisiköhän tuo sitten tulkita, että olen liian lihava hoitoon, ilmeisesti. Eikö se ole jonkinlaista syrjintää. Ajatellaan tilanne, että hoitaja sanoisi vaikka mustalle ihoiselle ihmiselle, että hoidan yleensä vain ihmisiä jotka ovat valkoihoisia. Niin johan keltainen lehdistö suitsuttaisi asiaa. Ok, toki esimerkki on perin kärjistetty, mutta varmaan siinä tulee se pointti esiin mitä koitan hakea. Eiköhän lihavuutta kuitenkin hoideta suhteellisen samoilla normeilla ihmisen painosta riippumatta, ruokavaliolla ja liikunnalla. Eikä ene dieetti edes ole mikään ihmeellinen poppakonsti. Se on vain äärimmäisen tiukka ruokavalio. Ei sikäli hoitaja piti dieettiäni ihan positiivisena ajatuksena. Tosin ei häntä näyttänyt se kovasti kiinnostan, kun tarjosin hänelle terveyskirjastosta printtaamaani tiivistelmää ene dieetistä niin ei hän sitä huolinut. Sanoi voivansa lukea saman asian netistä. Se jääköön arvoitukseksi, että lukeeko koskaan. 

Tiedän, että olen nyt kiukkuinen kuin ampiainen, eikä ajatukseni varmasti ole kovin rationaalisia. Mutta olen yksinkertaisesti vaan niin pettynyt. Se asia kyllä ihmetyttää, kun soitin ja varasin aikaa niin hoitaja kyseli hyvin tarkkaan painoni ja muut asiat. Keskustelimme myös pitkään ene dieetistäni ja hän jopa konsultoi lääkäriä puhelun välissä. Niin miksi sairaanhoitaja, joka otti minut vastaan, ei tiennyt mitään näistä asioista. Todella outoa ja asettaa kyllä koko terveyskeskuksen luotettavuuden kyseenalaiseksi. Niin ja sekin jäi ihmetyttämään, että sairaanhoitajalla oli hirveä kiire, vaikka varatessani minulle annettiin 45 minuutin aika. Loppujen lopuksi olin vastaanotolla ehkä 20 minuuttia. Siitäkin meni suurin osa verenpaineeni mittaamiseen, joka kyllä oli hyvä (122/77). Tuossa vaiheessa en vielä ollut kiukkuinen, enemmänkin olin hätääntynyt siitä, että kuka ottaa dieettini vastuullensa, koska ko. dieettiä ei saa jatkaa kolmea viikkoa pidempään ilmen terveydenhuollon ammattihenkilöstön valvontaa. Hmm... voisinkohan valvoa itse itseäni. Kuulunhan minäkin terveydenhuollon ammattihenkilöstöön.

No Pulssilla on ainakin oma laihdutusklinikka, että kyllä rahalla saa! Tämä asettaa kyllä ihmiset yhteiskunnassamme hyvin eriarvoiseen asemaan taas kerran. Tosin olen aina naivisti ajatellut, että suomessa kaikki saavat tasapuolisesti hyvää terveydenhoitoa, mutta eihän se todellakaan niin ole. Työikäiset taitavat käyttää suurimmaksi osaksi työterveyshuollon palveluita ja ne joilla on rahaa niin yksityisiä. Eli ei ihme jos terveyskeskuksien työntekijöiden ammattai taso on huono, jos potilaat pitkältikin rajoittuvat eläkeikäisiin. Lääkärit ja hoitajat eivät näin näe koko sairauksien kirjoa koska osa sairauksista on tyypillisiä vain tietyille ikäryhmille. Ikäjakauman kyllä huomasi hyvin kun istuin aulassa odottamassa vuoroani, taidoin olla ainoa alle 65 vuotias. 

No niin tulipas purettua oikein kunnolla. Kiitos kaikille jotka olette tsemppailleet minua tässä matkan varrella siitä on apua paljon. Saa siis tsemppailla jatkossakin!